Nieuwsbrief februari 2011 : Wist u dat ... aan de spoorlijn tot 1955 drie spoorweghuisjes stonden?

Achtergrondinformatie

Bouwtekening van standaardontwerp spoorhuisje
bouwtekening_1 verbouwing_1906

Bouw bakoven in 1906
In 1906 werden 2 van de 3 huisjes verhoogd en verbreed. Ook werd er een bakoven gebouwd. De oven zelf was opgetrokken uit baksteen. De koepel van de ovenruimte was met een leemlaag geïsoleerd, terwijl de isolatie onder de vloer gewoon uit zand bestond. Voor de latei werd een stuk spoorstaaf gebruikt. Om de gebruikers van de oven tegen weer en wind te beschermen waren de ovens voorzien van een open voorbouw met wanden van rechtopstaande halve boomstammen en een dak van golfplaten. Plaats van bakoven op bouwtekening 1906:
bakoven_1906

WH55. Wachtpost 55 aan Herenbosweg (1883-1955)
Herenbosweg_overgang_2010 sluiting_overgang_1995

WH 56. Wachtpost 56 aan Swolgensedijk (1883)
monument_1992 WH56_1994 sluiting_overgang_1999 NS_wil_slopen

WH 57. Wachtpost 57 aan Broekhuizerdijk (1883-1955)
Familie_Huijs-Coenen_1930 WH57_jaar-onbekend WH57_jaar02010

Overwegbeveiliging door jaren heen
vlagbomen_met_hand Andreaskruis AKI WH57_jaar02010

De eerste veilige oversteek was een overwegwachter met een vlag (foto meest links). Daarna werd door de overwegwachter een spoorboom met de hand bediend (foto 2e links). De overwegwachter verdween. Het andreaskruis gaf dat men een spoorwegovergang naderde. Enkelkruis betekent een overgang met een enkelspoor (foto middelste). Daarna werd het andreaskruis aangevuld met een Automatische Knipperlicht Installatie (foto 2e rechts). Rond 2003 werden de AKI's vervangen door Automatische Halve OverwegBomen (AHOB’s) (foto rechts). (Alleen de foto rechts is genomen in Melderslo. De andere foto's niet.)