Nieuwsbrief augustus 2015: Wist u dat ... een aantal Melderslose jongemannen in militaire dienst naar Nederlands-Indië, Nieuw-Guinea en Curaçao is geweest?

Hieronder een lijstje met namen van de personen die gingen:

Nederlands-Indië
Alards, Grad
Appeldoorn, Theo (1927-2007)
Baltessen, Grad (1926-2008)
Berlo, Jac van (?-?)
Berlo, Wiel van (1925-1996)
Driessen, Jac
Geurts, Jac (1926-1992)
Huijs, Huber (Bèr) (1923-2008)
Janssen, Rein(tje) (1927-2003)
Nellen, Hay (halverwege heenreis teruggekeerd) (1926-1995)
Peeters, Matthieu (?-?)
Reinders, Wiel (?-?)
Rutten, Piet (1930-2005)
Schoeber, Piet (1929-2009)
Spreeuwenberg, Mart (?-?)
Verlinden, Lei (1926-1977)
Vullings, Sjang

Nieuw-Guinea
Linders, Thom
Wijnen, Jac

Curaçao
Poels, Wim

Met de zes nog in leven zijnde personen hadden we een gesprek:


Naam: Grad Alards (geboren 23-4-1928)
Vertrek: Amsterdam, 2 februari 1949 – met schip de “TSS Groote Beer” 
Terugkomst: Rotterdam, 9 oktober 1950 – met schip de “TSS Zuiderkruis”

Grad Alards 1
Grad Alards (rechts) met twee collega's (beide uit Zuid-Limburg) op de motorkap van een vrachtauto.

Grad Alards 2
Grad Alards (meest rechtse van de drie gehurkt achter het bord) met collega's van de S.O.B.M in Malang.

Grad vertelt:
“We vertrokken in februari 1949 vanuit Amsterdam met het schip de “Groote Beer” naar Nederlands-Indië. Op 28 februari kwamen we aan in Soerabaja. Omdat ik in het bezit was van een rijbewijs, werd ik aangesteld als rij-instructeur bij de S.O.B.M (School Opleiding Bestuurders en Monteurs). Na korte tijd hadden de andere jongens van onze groep ook hun rijbewijs en werden we ingezet als vrachtwagenchauffeurs. We vervoerden o.a. levensmiddelen, brandhout en munitie.
Tijdens ons verblijf zijn we een aantal keren verhuisd en hebben een aardbeving en stormvloed meegemaakt. Verder heb ik een tijd wachtgelopen op de “Werfstraat”, een oude Jappen-gevangenis.
In september 1950 vertrokken we weer naar Nederland met het schip de “Zuiderkruis” en op 9 oktober van dat jaar kwamen we aan in de Rotterdamse haven.”

Naam: Jac Driessen (geboren 18-1-1928)   
Vertrek: Rotterdam, 3 augustus 1949 – met schip de “MS Kota Inten”
Terugkomst: Rotterdam, 25 november 1950 – met schip de “TSS Waterman”

Jac Driessen 1
Jac Driessen in militaire kleding (1950)

Jac Driessen 2
Jac Driessen (2e van links) aan het kaarten met collega's. De soldaat links is Jan van de Ven uit Zijtaart, de soldaten rechts zijn Jan Melchers uit Deurne en een zekere Van Es uit Helmond.

Jac vertelt:
“Ik kwam op 3 maart 1949 op als militair in de Frederik Hendrikkazerne in Venlo, voor een korte opleiding van ca. vijf maanden. Na de opleiding vertrokken we op 3 augustus 1949 vanuit Rotterdam met het schip de “Kota Inten” naar Nederlands-Indië. De zeereis duurde bijna een maand en op 31 augustus kwamen we aan in Tandjong-Priok (Batavia). In Batavia gingen we met vrachtauto’s naar de kazerne en kregen daar een zes weken durende opleiding. Daarna heb ik acht maanden lang als militair wachtgelopen (soms tot vervelens toe).
In oktober 1950 keerde ik samen met Piet Schoeber met het schip de “Waterman” terug naar Nederland, in konvooi met schip de “MS Johan van Oldenbarnevelt”. Piet en ik waren de twee laatste Melderslonaren die vanuit Nederlands-Indië terugkeerden. Uiteindelijk arriveerden we op 25 november 1950 in de Rotterdamse haven.”

In 1995 keerde Jac met enkele bekenden terug naar Indonesië voor een vakantie van een maand.

Naam: Sjang Vullings (geboren 24-10-1925)
Vertrek: Amsterdam, 22 oktober 1946 – met schip de “SS Johan de Witt”
Terugkomst: Amsterdam, 19 februari 1950 – met schip de “MS Tabinta”
Sjang Vullings 1
Het "2e Peloton 4e compagnie 3-14 R.I.", waar Sjang Vullings deel van uitmaakte. Sjang staat op de tweede rij van onder, vierde van links.

Sjang Vullings 2
Tijdens zijn verblijf in Nederlands-Indië maakte Sjang Vullings een Nederlands feest mee: Koninginnedag (1947). Op de foto zijn enkele plaatselijke bewoners bezig met paalklimmen.

Sjang vertelt:
“Ik kwam op 8 mei 1946 in militaire dienst in Maastricht. Op 20 oktober van dat jaar gingen we per trein naar Amsterdam. Een dag later (op 21 oktober) vertrokken we met het schip de “Johan de Witt” naar Indonesië, waar we op 21 november aankwamen in Tandjong Priok (Batavia).
Daar hebben we drie maanden wachtgelopen in Djakarta. Daarna gingen we naar Poentjak, Tjipanas (ten zuidoosten van Buitenzorg) en Bandoeng. Ook daar moesten wij wachtlopen. In juli 1947 waren we getuige van de eerste politionele actie. De tweede actie (die plaatsvond tussen december 1948 en januari 1949) hebben we niet meegemaakt.
Tijdens vrije momenten speelden we geregeld partijtjes voetbal tegen andere compagnies.
Op 23 januari 1950 vertrokken we met het schip de “Tabinta” terug naar Nederland. We kwamen op 19 februari van dat jaar aan in Amsterdam.”


Naam: Thom Linders (geboren 27-9-1939)
Vertrek:  Amsterdam-Schiphol, januari 1959 (met het vliegtuig)
Terugkomst: Amsterdam-Schiphol, juli 1960 (met het vliegtuig)

Thom Linders 1
Thom Linders bij zijn vertrek vanaf Schiphol op 24 januari 1959.

Thom Linders 2
Thom Linders aan het werk op het vliegveld van Biak.

Thom vertelt:
“In 1957 kwam ik als beroeps in dienst bij de Koninklijke Marine. In drie maanden werd ik opgeleid als schrijver 3e klasse (administratieve zaken). In januari 1959 werd ik uitgezonden naar Nieuw-Guinea, en vertrok per vliegtuig vanuit Schiphol. Het was de derde keer dat de K.L.M. deze vlucht uitvoerde via de zogenaamde Noordpoolroute via Noorwegen, IJsland en Japan naar Nieuw-Guinea. Voor zowel de bemanning als voor de passagiers een spannende ervaring.
Op Nieuw-Guinea kreeg ik werk aangeboden als schrijver op het vliegveld van de Marine Luchtvaartdienst Biak (Boroekoe).
Hier heb ik 1,5 jaar gewerkt voordat ik weer terugkeerde naar Nederland. De terugreis met het vliegtuig verliep via de zuidroute en de aankomst op Schiphol was in juli 1960. Tot 1963 heb ik als schrijver 1e klasse in Nederland gewerkt. Daarna ben ik uit dienst gegaan.”


Naam: Jac Wijnen (geboren 26-01-1942)
Vertrek: Hoek van Holland, 4 mei 1962 – met schip de “TSS Waterman”
Terugkomst: Rotterdam, 25 november 1962 – met schip de “TSS Waterman”
Jac Wijnen 1
Jac Wijnen in 1962, kort voor zijn vertrek naar Nieuw-Guinea.

Jac Wijnen 1
Jac Wijnen (linksonder) met collega's bij een mortier.

Jac vertelt:
“In juni 1961 kwam ik militaire dienst en mei 1962 werd ik uitgezonden naar Nieuw-Guinea. We vertrokken op 4 mei 1962 vanuit de haven van Hoek van Holland met het schip de “Waterman”. Op last van de president van Egypte mochten we niet via Suezkanaal varen, maar gingen we via het Panamakanaal. De aankomst in Nieuw-Guinea was op 11 juni.
Daar aangekomen werd ik aangesteld als jeepchauffeur voor het vervoer van wapens, voornamelijk van mortieren. Dit werk heb ik gedaan tot aan mijn terugkeer.
Op 26 oktober 1962 vertrok ik vanuit Hollandia wederom met het schip de “Waterman”, maar dit keer wel via het Suezkanaal. Op 25 november kwam ik aan in de haven van Rotterdam.”

Naam: Wim Poels (geboren 8-3-1928)
Vertrek: Amsterdam, 4 juni 1948 – met schip de “SS Boskoop”
Terugkomst: Vlissingen, april 1950 – met schip de “SS Hr. Ms. Stuyvesant”

Wim Poels 1
Foto aan boord van het schip. Wim staat zelf niet op de foto.

Wim Poels 2
Wim Poels in militair uniform. De foto werd gemaakt ter gelegenheid van zijn thuiskomst in Melderslo (1950)

Wim Poels 3
Een momentopname van een feeststoet op Curaçao. Wim staat zelf niet op de foto.

Wim vertelt:
“Ik vertrok op 4 juni 1948 als dienstplichtig militair naar West-Indië. Tijdens onze heenreis maakte het schip enkele tussenstops. We mochten dan niet aan wal omdat men bang was dat we van de boot zouden vluchten. Op 22 juni kwam ik op Curaçao aan.
Ik kwam terecht in de kazerne Stuffiezand en heb daar een tijdje wachtgelopen. Omdat ik erg last kreeg van hoofdpijn heb ik een tijd in het ziekenhuis moeten liggen. Na ontslag uit het ziekenhuis werd ik weer teruggestuurd naar de kazerne. Daar heb ik nog in de binnendienst gezeten en mocht de kazerne niet verlaten. In 1949 was ik samen met enkele anderen betrokken bij de oprichting van een mannenkoor, bestaande uit militairen en burgers.
Op 24 april 1950 arriveerde ik weer in Melderslo.”

Bronnen:
1. Gesprekken met Grad Alards, Jac Driessen, Sjang Vullings, Thom Linders, Jac Wijnen en Wim Poels.
2. Oud Horst in het Nieuws, Deel 7.
3. Archief Stichting Geschiedenis Melderslo.
4. Fotoarchieven van de zes geïnterviewde personen.

Nieuwsbrief gemist? Klik dan hier.
Help! Antwoord op een hulpvraag? Klik dan hier.
Afmelden nieuwsbrief of een ander aanmelden? Klik dan hier.