Nieuwsbrief oktober 2011: Wist u dat ... de voorganger van die Merlo Freunde zich de Zeventien-Nullers noemde?

De geschiedenis van die Merlo Freunde begint in feite in het jaar dat de fanfare wordt opgericht, rond 1925. Onder de bezielende leiding van meester Nellen werd er in die tijd een twintigtal tweedehands instrumenten bij de paters in Venray gekocht. Om deze te bekostigen werden er diverse activiteiten zoals fancy-fairs en toneeluitvoeringen georganiseerd. De opbrengsten hiervan waren voor de fanfare. Tijdens deze festiviteiten speelde er een groepje muzikanten, het "strijkje" genaamd, ook weer onder leiding van meester Nellen. Men zou dus kunnen stellen dat deze groep de eerste blaaskapel van Melderslo was.


De Zeventien-Nullers
Het overgrote deel van wat later de Boerenblaaskapel zou worden had reeds eerder enkele festiviteiten in Melderslo opgeluisterd. Bijvoorbeeld onder de naam "De Zeventien-Nullers" tijdens de revue in 1955. Dit was een vette knipoog richting RKSV Melderslo. Het eerste voetbalelftal had een aantal weken eerder met 17-0 van Blitterswijck verloren. Zie hier het relaas van Hay van Kuijck die destijds keeper was van het eerste elftal.
Sef Gubbels was de dirigent van dit gezelschap, maar van het dirigeren kreeg hij het steeds warmer. Zo voor en na trok hij een kledingsstuk uit totdat hij in zijn onderbroek voor het muziekgezelschap stond.
Ook was Sef niet tevreden met de klank van de muziekinstrumenten. Hij vroeg iedereen zijn instrument te stemmen en liep vervolgens op Cox Han en zijn bas af om er, onder groot gelach van de zaal, een stoffen rat uit te trekken en deze de zaal in te werpen!

De blaaskapel is officieel opgericht in 1962 op aandrang van de carnavalsvereniging De Vlaskop. Zij zagen de drie dolle dagen met carnaval graag muzikaal opgeluisterd. Leden van fanfare Eendracht richtten toen de Boerenblaaskapel op. Piet Seuren nam de leiding op zich. Zie foto 1.

Spelen tot de lippen op de schoenen hingen
Een van de belangrijkste taken van de blaaskapel was op de liedjesavond de artiesten begeleiden. In het begin werden de teksten bij Piet aangeleverd, hij schreef er de muziek bij. Omdat het nogal wat werk was om de vele teksten die aangeboden werden van muziek te voorzien, werd er één partij per liedje geschreven. Ieder instrument speelde dus dezelfde partij. Later gingen de artiesten zelf de muziek schrijven en kwamen er verschillende partijen voor de diverse blaasinstrumenten. De blaaskapel kreeg dan wel eens het verwijt dat ze niet speelden wat op de partituur stond. Vaak bleek dan echter dat de blaaskapel wel speelde wat op de partituur stond, maar dat de partituur niet geheel de gedachten van de artiest weergaf.
Onder leiding van Piet Seuren wordt er in totaal drie maal op concours gegaan, waaronder in 1965 Hout-Blerick. Een van de nummers die toen gespeeld werd was "Sennerin, Abschied von der Alm". Dit nummer is later nog vaak gespeeld. Niet als concoursstuk maar als het "Melders volkslied", mede dankzij vorst Hay Heldens, die dit nummer vaak aanvroeg. Men gaf zich dan niet voor 100%, maar voor de volle 111%, aldus een gevleugelde uitspraak van Hay. (Klik hier voor een live-versie van Sennerin, uitgevoerd door Die Merlo Freunde. De opname is afkomstig van de cassetteband "Good gemutst", uitgebracht ter ere van het 33-jarig bestaan van de carnavalsvereniging).

Foto 1: De eerste Boerenblaaskapel van Melderslo in 1963. Bovenste rij v.l.n.r.: Piet Gubbels, Jan Beerkens, Sef Gubbels, Piet Seuren, Jac Peeters, Piërre de Swart, Wiel Cuypers.
Onderste rij v.l.n.r.: Wiel Gubbels, Mart Gubbels, Piet Seuren, Theo Teeuwen.


In 1970 neemt Theo Teeuwen de leiding van Piet Seuren over. Ook onder leiding van They werd er driemaal op concours gegaan. Onvergetelijk is het concours in Maaseik in 1973. Men werd hier niet alleen glansrijk winnaar in de Bergklasse, men versloeg hier ook de blaaskapel van Broekhuizenvorst. Deze was een paar weken eerder Nederlands kampioen geworden in dezelfde klasse. In 1975 organiseert de blaaskapel, wiens naam inmiddels van Boerenblaaskapel is omgedoopt in Hofkapel, de Open Limburgse Kampioenschappen. Deze werden in de tuinbouwloods gehouden.

Wat menig lid van weleer nog is bijgebleven is de drukte rond en met carnaval. Vanwege het grote aantal liedjes op een liedjesavond, werd er van te voren flink gerepeteerd. Ook het verzorgen van de liedjesavond zelf was geen kleinigheid. Drie liedjesavonden en een bejaardenavond (zoals dat toen heette) waarop alle liedjes begeleid werden, met regelmatig een pittige buuttemars tussendoor (klik hier voor een live uitvoering door die Merlo Freunde uit 1988/89 van Marsparade nr 4, hoort de muzikanten) en dan nog op verzoek de Sennerin. Voor de bejaardenavond werd vaak nog een mazurka of een losse polka ingestudeerd. Ook op de receptie van de prins was het afzien. "We speelden tot de lippen op de schoenen hingen, maar wel een geweldige sfeer", aldus Ger Gubbels.

Jan Gubbels herinnert zich dat ze vaak werden uitgenodigd om tijdens de optocht op Gekke Maondag in Grubbenvorst hun steentje bij te dragen. "Dit hebben we vele jaren met plezier gedaan. Het was goed dat we toentertijd een verstandige leider hadden die vooraf stelde dat de helft van de opbrengst mee naar Melderslo ging en dus niet omgezet ging worden in bier. Vaak gingen er supporters met ons mee en meestal ging het dan goed fout".

Met carnaval zelf trok de Hofkapel met de prins en de raad van elf mee van café naar café (toentertijd nog drie stuks), verzamelen en ontbinden bij Schoester zienne Piet, (later werd dit café Christiaens). Bij binnenkomst werd altijd een van deze vier nummers ingezet: Brookezevors (Vors blief Vors), Trompeten Echo, D'n Daniel (een Melderslose carnavalsschlager) of Sennerin. In die tijd was het nog gewoonte om na een carnavalsoptreden (en dat was eigenlijk wel elke carnavalsavond) bij iemand thuis eieren of "kalde schottel" te gaan eten.

De activiteiten van de blaaskapel beperkten zich niet tot carnavalsavonden en de concoursen, ook o.a. dans- en feestavonden, recepties, matinees, bejaardenavonden en heilige missen stonden regelmatig op het programma. Om die reden werd niet alleen carnavalsmuziek gespeeld maar ook steeds meer Egerländer. Het repertoire van Ernst Mosch was een grote bron van inspiratie.

Een aantal supporters (lees: vrouwen van enkele leden) van de Hofkapel vinden de naam Hofkapel maar niks. Na een korte bijeenkomst in 1976 bij Annie Teeuwen (de vrouw van They) besluiten zij dat de Hofkapel voortaan als Die Merlo Freunde door het leven moet gaan.. Aldus geschiedde. Coba Rutten wordt gevraagd een nieuw tenue te maken. De jasjes worden ingeruild voor hesjes. Zie foto 2.

Foto 2: Die Merlo Fruende in 1985. Bovenste rij v.l.n.r.: Henk Seuren, Ger Gubbels, Antoon Kleuskens, Bert van de Pas, Mart Gubbels, Piet Seuren, Wim Heldens, They Teeuwen, Sef Gubbels en Jac Peeters.
Onderste rij v.l.n.r.: Michel van de Pas, Harry Beerkens, Mark van de Pas, Ger Gubbels, Jan Gubbels, Wim Steeghs, Geert Willemse, Peter van Rens.


Op de moderne en de Limburgse toer

In 1978 neemt Ger Gubbels (zoon van Sef Gubbels) het leiderschap over van They. Ger wilde het repertoire wereldser maken en ging op de modernere toer. Hierdoor werden optredens buiten Melderslo mogelijk, zoals in recreatiepark het Meerdal en diverse festivals. Deze optredens waren een stimulans voor de kapel om ook buiten de carnavalstijd op gezette tijden te repeteren. Men wilde tenslotte toch goed voor de dag komen.

Niet alles is wat het lijkt. Ook bij die Merlo Freunde.
Ger Gubbels: Pastoor van den Munckhof vond het niet prettig als we Egerländer muziek in de kerk speelden. Als we doorgaven, dat we de polka "Auf der Vogelwiese" zouden spelen, vond hij dat niet goed. Als we hetzelfde nummer omdoopten tot bijvoorbeeld "Sankt Josef auf der Wiese" was er geen probleem meer.
Uit midden jaren 80 stamt "het tussendoortje": tijdens carnavalsavonden was het belangrijk, dat de stemming die er was, er ook bleef. Als dan een nummer uit was en de muziek dus stil viel, kon de stemming wat inzakken. Daarvoor werd het tussendoortje bedacht: de trio van de mars "Stars & Stripes Forever" (klik hier voor de volledige versie). De inzet was voldoende om de zaal mee te laten brullen, wij stopten vervolgens en konden dan rustig het volgende nummer op de lessenaar zetten en dat nummer op een gunstig moment weer inzetten. Zo konden we de zaal best een tijdje bezig houden. Het tussendoortje werd aangegeven door met de wijsvinger rondjes in de lucht te draaien.
 

Gezinsuitbreiding in 1990 is voor Ger reden om te stoppen bij die Merlo Freunde. Wim Heldens neemt het van hem over. Vanaf dat moment worden er meer Limburgse schlagers aan het repertoire toegevoegd, zoals "Oet Limburg kump de meziek" van Beppie Kaft en een Schintaler-medley. Dit wordt mede mogelijk gemaakt doordat Petri Vullings en Mark van de Pas de zang voor hun rekening gaan nemen. Hiermee onderscheidt men zich van de andere blaaskapellen. (Foto 3).
In deze tijd komen ook optredens in het vakantiepark Loohorst op de agenda te staan. Hier mag men jarenlang vijf á zes optredens per jaar verzorgen.

De drukste tijd van het jaar blijft toch de carnavalstijd. Een van de jaarlijkse hoogtepunten was voor vele leden de laatste zittingsavond. Deze was op de maandagavond en vele hadden de daaropvolgende dag vrijaf genomen. Het gebeurde regelmatig dat er nagepraat, gelachen, gezongen en gedicht werd op de bühne, of in de keuken van ’t Wiel. Het werd dan vaak erg laat, of beter gezegd, erg vroeg. Het is zelfs een keer zover gekomen dat een van de leden thuiskwam en dat de wederhelft met de laarzen aan en in badjas klaarstond om op zoektocht te gaan. Men was bang dat er iets was gebeurd. 

Het tot drie maal toe muzikaal mogen opluisteren van de buuttefinales mag tot een van de hoogtepunten genoemd worden. Optreden voor een zaal met 1000 aanwezigen is niet niks. In deze laatste periode werd men ook enkele malen door c.v. Den Dreumel uitgenodigd om tijdens hun Pronkzittingen acte de presence te geven. Ook in “het hol van de leeuw” wisten men te scoren met muziek en zang.

Omdat in 2005 de optredens in Loohorst wegvallen en het aantal optredens met de carnaval minder wordt, is de motivatie bij een aantal leden tot een minimum gedaald. Op een vergadering in 2006 bij Jan Gubbels wordt besloten om met die Merlo Freunde te stoppen. Het einde van een tijdperk in de Melderslose geschiedenis.

Waardering van de gemeenschap
Dat de inzet van de Blaaskapel en later die Merlo Freunde werd gewaardeerd door c.v. de Vlaskop en de Melderslose gemeenschap blijkt uit het feit dat diverse leden en ex-leden werden uitgeroepen tot Prins Carnaval. Denk hierbij aan: Wiel Keysers, Jan Gubbels, Wiel Peeters, Mark van de Pas en voorlopig als laatste Wim Heldens.
Ook in de diverse boerenbruiloften werden diverse steentjes bijgedragen: Ger en Anja Gubbels, Wim en Annemie Heldens, Hay en Gonnie van de Munckhof, Joep en Dorien Peeters, terwijl er ook nog regelmatig leden waren die een functie hadden bij de boerengroep. 

Die Merlo Freunde - nieuwe stijl
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. In 2009 besloten een aantal ex-leden van die Merlo Freunde een nieuwe band op te richten. Deze keer niet alleen met blazers en zang, maar ook met (bas)gitaar en keyboard. Deze band, Kingsize, verzorgt regelmatig optredens op kermissen en feesten. Je zou Kingsize dus ook kunnen zien als "die Merlo Freunde - nieuwe stijl".


Foto3: Die Merlo Freunde in 2001: Achterste rij staand v.l.n.r. Michel van de Pas, Hay van de Munckhof, Harrie Beerkens, John Litjens.
Middelste rij staand: Robert van de Pas, Ger Gubbels, Thijs Camps, Jan Gubbels, Joep Peeters, Mark van de Pas.
Voorste rij staand: Wim Heldens, Henk Seuren, Petri Vullings, Bernie Kleuskens, Ed Vullings.
Voorste rij zittend: Gert-Jan van de Pas, Piërre Beerkens, Frans Hermsen, Theo Teeuwen.


Deze nieuwsbrief kwam mede tot stand dankzij de medewerking van enkele oud-leden van Die Merlo Freunde: Michel van de Pas, Jan Gubbels, Ger Gubbels, Henk Seuren en Wim Heldens.


Downloads:
  • Download hier de mp3 van de live-uitvoering van de Sennerin.
  • Download hier de mp3 van de live-uitvoering van de buuttemars Marsparade nr4, hoort de muzikanten.
  • Download hier de mp3 van de opname van D'n Daniël.

Nieuwsbrief gemist? Klik dan hier.
Help! Antwoord op een hulpvraag? Klik dan hier.
Afmelden nieuwsbrief of een ander aanmelden? Klik dan hier.