Mart Camps vertelt:
"Wij wilden graag trouwen en waren dus op zoek naar een huis in Overloon. Er stond echter niks te huur en het kopen van een huis daar was geen optie. Ook beloften van de voorzitter van het schoolbestuur ( destijds de pastoor) dat spoedig een huis beschikbaar zou komen bleken niets te veranderen. Vervolgens heb ik in Melderslo gesolliciteerd. Ik ben hier op 1 augustus 1972 begonnen als leerkracht, samen met Chrit Schobbers.
Het was de bedoeling dat ik de vierde klas les zou gaan geven, maar tussen neus en lippen door werd later medegedeeld dat het klas 5/6 zou worden. In die tijd werd er nog niet vergaderd of overleg gepleegd, zoiets werd je gewoon medegedeeld."
Schoolverlaterdagen
Als je Mart vraagt naar de leukste herinneringen van de afgelopen 38 jaren dan komen vrij snel de schoolverlaterdagen ter sprake.
"De eerste jaren werd er door de schoolverlaters op de laatste schooldag een handje gegeven en dat was het dan. Om de laatste dagen op de basisschool wat leuker te maken
zijn we met de kinderen een dag naar Maastricht gegaan, met de trein, dat was voor de kinderen nog een hele belevenis. De dag daarop bezochten we het missiemuseum in Steyl en de stuw van Belfeld en gingen we kegelen in Maasbree. Op de laatste dag gingen we naar de Swolgense bossen om daar spellen te doen. En vervolgens werd de lagere schooltijd afgesloten met een bonte avond: door de leerlingen ingestudeerde sketches en liedjes.
Musicals, zoals we die nu kennen, zijn er pas vanaf midden jaren 80."
Na een aantal jaren start Mart met de organisatie van een kamp in Well bij camping "De Halve Maan". Spellen in het bos, een speurtocht rond het Leukermeer, een sportdag en zwemmen in Bergen staan op het programma.
"De spellen in het bos waren in een beschermd natuurgebied. We werden daar "betrapt" door een boswachter die alle volwassenen een bekeuring wilde geven. Er waren nogal wat ouders bij dus dat ging flink in de papieren lopen en ik vond het grote onzin dat iedereen een bekeuring moest krijgen. Ik heb de boswachter toen zover gekregen dat hij alleen de eindverantwoordelijke, en dat was ik dus, een bekeuring gaf.
Ook zijn we eens met een drijvende banaan de Maas op gegaan. De banaan, waarop een twaalftal leerlingen zaten, werd voortgetrokken door een speedboot. De persoon achter het stuur was nogal onervaren en trok veel te snel op. Ook een bocht nam hij met veel te grote snelheid, met als gevolg dat midden op de Maas iedereen van de banaan geslingerd werd. Gelukkig had iedereen een reddingsvest aan maar ik was toch ontzettend blij toen ik alle twaalf hoofdjes weer boven water zag komen!
"
Onderwijs in de loop der jaren
"In die 38 jaar zijn de methoden van lesgeven erg veranderd.
Vroeger werd er klassikaal lesgegeven en zaten de leerlingen in rijen achter elkaar. Nu zitten ze in groepjes van vier om het samenwerken en met elkaar en van elkaar te leren. We gebruiken de termen 'schoudermaatje' (kind langs de leerling) en
'oogmaatje' (kind tegenover leerling). Ook wordt er meer rekening gehouden met niveauverschil tussen de kinderen door meer of minder stof aan te bieden. Iedere zes tot acht weken worden de groepjes veranderd, en houden we hierbij rekening met sociale contacten van het kind.
Ook gebruiken we coöperatieve werkvormen waarbij de kinderen samen verantwoordelijk zijn voor het resultaat. Dit stimuleert de leerlingen om actief te zijn.
De computer en het digitale schoolbord hebben hun intrede gedaan. Dit zijn goede "hulp"-middelen en met het digitale schoolbord kun je gemakkelijk plaatjes en filmpjes laten zien. Hier geldt echter wel dat je weet wat je laat zien. Niet alle beelden zijn geschikt voor jongere kinderen."
Handelskennis
"Rond 1979 begon het aantal leerlingen af te nemen en omdat er gewerkt werd met een FIFO systeem (First In, First Out) was ik op de langere termijn niet zeker van een baan als leerkracht in Melderslo. Om eventueel een overstap te maken naar het voortgezet onderwijs ben ik een cursus handelskennis gaan volgen in de avonduren en op zaterdagen.
Dit was een pittige cursus die veel tijd gekost heeft. Tegenwoordig zou het volgen van zo'n cursus samen met een volledige baan niet meer kunnen omdat de werkdruk van de leerkrachten ontzettend is toegenomen."
De laatste jaren gaf Mart samen met Chrit Schobbers les aan groep zeven. Chrit nam drie dagen voor zijn rekening en Mart twee. De resterende drie dagen werden opgevuld door het invullen van ADV en BAPO van collega's en remedial teaching.
Tot slot
"Wat ik altijd ontzettend gewaardeerd heb is de inzet van de ouders op deze school. Een oproep aan de ouders was nooit tevergeefs! Of dit nu ging om mee te helpen op de Brinkdag of het kamp, het begeleiden van uitstapjes, het verrichten van karweitjes, of de grote schoonmaak op het einde van het schooljaar, altijd was er veel animo. Geweldig! Verder heb ik altijd goed en fijn kunnen werken, en ben nooit met tegenzin naar school gegaan; dit mede dankzij fijne kinderen en zeer goede collega's. Dat ik op deze manier kan stoppen, in goede geestelijke en fysieke gezondheid, dat wens ik iedereen!"